Grafik Tasarımın Önemli İsmi Sait Maden’in Yapıtları İzleyicisiyle Buluşuyor!

Sait Maden, grafik tasarımcı, şair, sanatçı kısaca önemli bir sanat adamı…

Maden,1932 yılında Çorum’da doğar. Daha çocuk yaşlarda sanata olan ilgisi ile İstanbul’a gelir. Akademi’de Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun öğrencisi olur. Şiire olan merakı, sanatında doğuya ait öğeleri kullanması, kaligrafiyi çok sevmesi hocasıyla olan ilişkisi ile düşünüldüğünde daha anlamlıdır.

12–13 yaşlarında şiirler yazan, o yaşlarda aruz bilen, 16’sında Fransızca ve Osmanlıca öğrenmeye başlayan, 18’inde Fransız şairlerinden çeviriler yapan, Lorca’yı anadilinden çevirebilmek için İspanyolca öğrenen çalışkan bir sanat tutkunu Maden. Şiir tutkusu ile birlikte resimlediği binlerce kitap (8000 dolayında dergi ve kitap kapağı) kapağı ile “kitap kapağı tasarımcısı” olarak tasarım dünyasında sayılı birkaç kişiden biri. Maden’e göre Batı’dan alınma hazır kalıplarla gelişen grafik tasarımında geleneksel formları evrensel değerlerle buluşturmak gerekiyordu ve o bunu yapmak adına bu işe başladı. Bir şeyleri değiştirmek için yalnızca tasarım yapmak yetmiyordu ve ilk kez tasarım tarihini araştırmaya başladı. İlk matbaanın ortaya çıkışıyla başlattığı İbrahim Müteferrika’ya inen bir perspektif çizdi fakat araştırmayı destek bulamadığı için yayınlayamadı. Çalışma ancak/neyse ki dergilerde makale olarak yerini aldı. İleri görüşlü ve vizyon sahibi olan Sait Maden tasarım dünyasının gelişimine katkı sağlayabilecek her türlü çalışmayı yaptı ve birkaç arkadaşı ile birlikte 1965’te Grafik Sanatçıları Derneği’ni kurdu. Dernek uluslararası boyutta etkinliklerde bulundu ancak destek olmadığı için kısa bir süre sonra dağıldı. Maden’in Türkiye’de tasarım bilincinin olmayışına dikkat çekişi ve bir grafik sanatçısının müzede yer almayışı hakkındaki düşünceleri bir anlamda yaptığı çalışmaların desteksiz kalışını da açıklıyordu. Ancak 17 Aralık’ta Yapı Kredi Sermet Çifter Salonu’nda açılan dünden bugüne çalışmalarıyla Sait Maden sergisi bu kadar olumsuzluğun arasında sevindirici bir etkinlik oldu. Sadık Karamustafa, Ömer Durmaz ve Selahattin Özpalabıyıklar’ın kaleme aldığı sergi katalogu da tasarım dünyasında bir ustayı kaleme alıp derli toplu bir anlatım sunması nedeniyle iyi bir kaynak hiç kuşkusuz. İnternetin pek çok yeni olanak sunduğu grafik dünyasında Maden, desen gücüne inanıyor ve internetin sadece bir aracı olarak işlevini yerine getirmesi gerektirdiğini düşünüyor ve tasarımlarını da bu çizgide gerçekleştiriyor.

Edebiyattan beslenen çalışmalarını 2000 yılından bu yana azalttığını sadece eşinden dostundan gelen seçkin siparişleri değerlendirdiğini söyleyen Maden, moderatörlüğünü Ömer Durmaz’ın yaptığı söyleşiyle 15 Ocak Cuma günü Türkiye’nin grafik sanatına yaklaşımını ve mevcut yapısını, tarihini ve bugünkü olanakların genç tasarımcılara olan olumlu/olumsuz etkilerini konu alan geniş kapsamlı bir anlatım gerçekleştirdi.

Sergi ise 24 Ocak tarihine kadar izleyenlerini bekliyor olacak!