Sevil Dolmacı Dubai

ELVAN ALPAY

Sevil Dolmacı Dubai | ELVAN ALPAY

ELVAN ALPAY’IN DUBAI’DEKİ İLK SOLO SERGİSİ SEVİL DOLMACI GALLERY’DE

“Oyun Bitti. Artık Duralım.”

26 Kasım 2024- 1 Ocak 2025

Sevil Dolmacı Dubai Design District Building:11 R04, Dubai, BAE

 Sevil Dolmacı Dubai, Türk çağdaş sanatının kurumsallaşmış isimlerinden Elvan Alpay’ın Dubai’deki ilk solo sergisini duyurmaktan mutluluk duyar. “Oyun Bitti. Artık Duralım.” ismini taşıyan sergi, 26 Kasım 2024-1 Ocak 2025 tarihlerinde gerçekleşecek ve sanatçının altı yıl aradan sonra sergiye özel ürettiği farklı medya ve boyutlardaki eserlerinden oluşacak. Sergi, 33 eserlik bir seçki ile Elvan Alpay’ın sanatını Birleşik Arap Emirlikleri’nde sanatseverlere tanıtan nitelikte olacak. 

Elvan Alpay, 40 yıla yaklaşan sanat kariyeri boyunca doğa ve onun tezahürleri üzerine çalışmış, doğanın olasılıkları ve bu olasılıkların sonuna kadar kullanılabilme ihtimali üzerinde düşünmüştür. Diğer taraftan, sınırlar içerisinde soru sormak gerektiğini, sınırların sanatçıyı kısıtlamadığını, bilakis sanatçının sanat pratiğini anlamlı kıldığını ve zarifleştirdiğini vurgulamıştır. Anlam, sınırlar içinde sınırsızlığı düşünebilmektir.  Sanatçı, sınırlar içinde sınırsızlığı düşündüğü bunca yıl sonra eğer “oyun bitti” diyorsa, bu ne anlama gelmektedir? Sevil Dolmacı Dubai, “Oyun Bitti. Artık Duralım.” sergisinde, izleyenleri bu sorunun olası cevapları üstünde düşünmeye devam etmektedir.

Bir tanrıbilimci ve Batı düşüncesi içinde ünlü ve etkili bir filozof olan Augustinus’tan bu yana, Hristiyan Batı’da, doğanın yazarı ve efendisi Tanrı’dır. Doğa ise, mevcut olan varlıkların bütünü olarak düşünülmüştür çünkü doğanın mevcut oluşu, bir kurucu, yapıcı ve uygulayıcı olduğunu söyler, bunu açığa vurur ve kanıtlar. Doğa denilen bütün, düzenli bir bütündür, yasalara itaat eder ve insana kurallar olduğunu gösteren bir düzen ve tekrarlama içerisindedir. Elbette, bu kurallar ve anlamları insan aklının keşfetme kapasitesince keşfedebilir. Doğa dediğimiz kavramı anlama amacında olan ünlü bilim tarihçisi Geoffrey E.R. Lloyd’un tanımladığı evrende de doğa özerktir. Kendi çalışma şekli, düzeni, kuralları ve sınırları vardır ama özellikle günümüzde bu sınırlar savunmasızdır. Doğanın kendi alanı içinde, doğaya müdahale etmekten asla vazgeçmeyecek bir şey vardır: insan. İnsan bir taraftan doğa dediğimiz şey hakkında düşünürken, diğer taraftan doğayı ve var oluşu son noktasına iterse bir sınıra varıp varamayacağının merakı içerisindedir. Antik Yunan’da, MÖ 4. yüzyılın en tanınmış heykeltıraşlarından Praxiteles mermere biçim verirken insan taştan olabilir mi diye sorarken bugünün insanı ise insan acaba bir bilgisayarın veri tabanında var olabilir mi diye sorgulamaktadır.Tarihte sorulan soruların bir anlamı, hedefi ve nedeni vardı. Soruların ve pratiklerin arkasının boşaldığı anda, “oyun da bitmiştir eğlence de”. Bunların yol açtığı “neşeli bilim” de.

Özgürlüğün doğanın ta kendisi olduğunu bilen Elvan Alpay, doğrular, kesinlikler, mutlak hakikatler sunmaz. Aksine, izleyeni özgür bırakır ve yanıt vermez. Bu sebeple, Alpay’ın sanatı, doğanın kendisi gibi özgür ve işleyişiyle uyumludur ama “Oyun Bitti. Artık Duralım.” diyerek, acaba ilk defa umudunu mu yitiriyordur? Yoksa, İrlandalı bir şair, tiyatro yazarı ve 20. yüzyıl edebiyatının önde gelen isimlerinden William Butler Yeats’in aşağıdaki şiirinde bahsettiği gibi, bilmediğimiz, hayâl dahi etmediğimiz bir başka dünyanın kapıları mı açılıyordur önümüzde?

Döne döne büyüyen bu fırtınada / Şahin uçuyor ve duymuyor sahibi ne diyor / Her şey yıkılıyor, sütunların hepsi bel vermiş / Yeryüzü kargaşa içinde […] İyiler her türlü inançtan yoksun / Oysa kötülerin içinde deli bir tutku var, niye ki? / Belli ki yeni bir sır açıklanmak üzere / Hiç bilmediğimiz / Belki yeni bir şeyler kapımızı çalıyor / Bunu der demez yeni ve dev bir görüntü karşımda / Hiçbir şeye benzemeyen / Güneş sanki, yaşatan ama çölleştiren de / Yeniden karanlık bastırıyor / Ama bunların hiçbirine aldırmayan bir dünya yürüyor / Kimbilir nereye? / Oyun bitti ama oyun bitmez ki.

Elvan Alpay Hakkında:

Elvan Alpay, 1968 yılında Ankara’da doğdu. 1990 senesinde Marmara Üniversitesi Resim Bölümü, Hüsamettin Koçan Atölyesi’nden mezun olduktan iki yıl sonra aynı okulda yüksek lisansını tamamladı. Bir dönem öğretim görevlisi olarak çalışan ve Salzburg Akademisi’nde araştırmalarını sürdürdüren Alpay, 90’lı yılların ilk yarısında Ankara’da, küratörlüğünü Döne Otyam’ın yaptığı ilk sergisini Galeri Zon’da açtı. Doğanın her şeyin özü olduğuna inanan sanatçı, eserlerinin üretim aşamasında sanatçıyı iyileştirici bir etkisi olduğunu düşünür ve bu etkiyi izleyene de taşımayı amaç edinir. Genel olarak, karışık teknikle çalışır ve üç boyutlu eserler üretir.

1995 yılında Paris’te Galerie Les Mondes de l’Art’da açtığı kişisel sergi sonrasında Alpay, 1997, 2001, 2005, 2009, 2012, 2013, 2018 ve 2019 yıllarında tümü İstanbul ve Ankara Galeri Nev’de olmak üzere birçok solo sergi açtı. Bu dönemde çalışmaları, Devlet Resim Heykel Müzesi (1990), Arkeon Galeri, İstanbul (1992), Galeri BM, İstanbul (1993, 1996), Sotheby’s London (1996), AKM, İstanbul (1996), C.A.M Galeri, İstanbul (2002), Galeri Nev (2016, 2022), Pera Müzesi (2018), AKS, Antalya (2019), Artweeks Akaretler (2022), Contemporary Istanbul (2022, 2024), Atelier Marvy, İzmir (2022), Gagiad, Gaziantep (2023) ve Düsseldorf, Köln, Londra, New York ve Paris gibi şehirlerde gerçekleşen grup sergilerinde yer aldı. 2006 yılında Pekin Bienali Büyük Ödülü’ne layık görülen sanatçının eserleri, Fondation Cartier (Paris), Mitsubishi Foundation (Tokyo), OMM-Odunpazarı Modern Müze (Eskişehir), Swiss Hotel (İzmir) ve İstanbul’da Akbank, Alarko, Arçelik, Boyner, Eczacıbaşı, ENKA, Koç, Mudo, PakMaya, Peninsula Hotel, Sabancı, Turkish Bank, QNB Finansbank ve Yıldız Holding gibi kurumsal ve kişisel koleksiyonlarda yer alır.

Sanatçı çalışmalarını İstanbul ve Ayvalık’taki atölyelerinde sürdürmektedir.

 

GEÇMİŞ SERGİLER