Mekânla bağ kuran soyut dışavurumcu çalışmalarıyla dikkat çeken İzmirli sanatçı Cenkhan Aksoy, “Renklerin oluşturduğu çağrışımlar, belleğin tanık olduğu gerçeklik ve unutma arasındaki bağ ile zamanı durdurup sonsuzlaştırmayı deniyorum diyor.
1990 yılında İzmir’de doğan sanatçı Cenkhan Aksoy, 2016 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nden mezun oldu. Hala aynı okulda yüksek lisans eğitimine devam etmekte olan genç sanatçı, 2013‘ten beri çeşitli kolektif ve inisiyatiflerle beraber yürüttüğü sanat faaliyetlerinde ve birçok karma sergide yerini aldı.
“Disiplinlerarası çalışan sanatçı ve tasarımcıları kendime daha yakın bulmaktayım. Kendimi bireysel olarak geliştirirken, dahil olduğum kolektifler içerisinde de çağdaş ve organize ekip çalışmalarıyla yenilikçi, özgün ve verimli yerel projelere yönelik adımlar atarak hayallerimizi gerçekleştirmeyi hedefliyorum.” diyerek kendini ifade eden genç sanatçı “Kendi Kendine” isimli ilk solo sergisini 2013 yılında Ankara’da gerçekleştirdi. Kendi jenerasyonu içinde farklı malzeme ve üretim teknikleri kullanması sebebiyle öne çıkan Aksoy, ağırlıklı olarak biçimci bir sanat anlayışı etrafında şekillenen günümüz güncel sanatında özgün üretimleriyle dikkat çekmektedir. Birçok farklı disiplinde ve konsepte işler üreten Aksoy, tek bir medyuma bağlı kalmayarak, bunun verdiği özgürlük ile kendi söylemini gerçekleştiriyor.
Cenkhan Aksoy, 2014 yılında gerçekleşen “İnsan Gerçekten Hayret Ediyor” sergisini İzmir Alsancak’taki eski bir Rum evinin içinde kendisine ayrılan 15 metrekarelik bir odada gerçekleştirdi. Burada özel bir renk tonu kullanarak mekâna özgü kurguladığı jestüel resimler oldukça ilgi çekti. 2015 yılında yine aynı mekânda iki odayı tamamen siyaha boyayarak ışıksal yansımayı engellemeye çalıştığı işler üretti. Bu duvarlara iki siyah monokrom tuval eşlik etti. Yerleşimi tamamladıktan sonra yansımayı kontrollu elde etmek adına tuvallerin üzerine onlarca kat vernik ve cila atarak bir ayna etkisi yarattı. Sözkonusu sergiler göz önüne alındığında Cenkhan Aksoy’un üretimleri mekanla var olan soyut denemeler olarak tanımlamak doğru olur. Bunlara ek olarak sanatçı, son dönemde art-brut üslubundan ilham aldığı çizimlere odaklandı. Kitap formatında ürettiği bu işler de sanatçının yenilikçi ve deneysel tavrını gösteren/destekleyen nitelikte işler.
Genç sanatçı “Toplumsal ve bireysel olarak tecrübe ettiğim süreçleri, dağılmış parçalar halinde mevcut hafızamı ve zihnimi aktarmayı amaçlıyorum. Renklerin oluşturduğu çağrışımlar ve belleğin tanık olduğu gerçeklik ve unutma arasındaki bağ ile zamanı durdurmayı ve/veya sonsuzlaştırmayı deniyorum.”… diyerek aktardığı manifestosu üzerine 2019 yılında Özgür Demirci küratörlüğünde “Zaman Ayarlı” isimli sergisini gerçekleştirdi. İzmir’de Galeri A’da açılan bu sergide resimlerden ve defterlere geniş kapsamlı bir gösterim gerçekleşti.
“Zaman Ayarlı” sergisinden sonra Eylül ayında İstanbul’da NOKS Bağımsız Sanat Alanı’nda Burak Dikilitaş ile beraber “Kernel Panik” adlı gerçekleştirdiği sergide, sanatçının disiplinler arası ve deneysel tavrı bir kez daha görülebilmekte. Genç sanatçı üretim ve düşünce süreçleri boyunca, Norbert Schwontkowski, A. R. Penck, Dieter Roth, Frank Auerbach Jean-Michel Basquiat, Eugene Leroy, Henri Michaux gibi uluslararası isimlerin yanı sıra Türk sanat tarihinin önde gelen isimlerinden Hakkı Anlı, Mübin Orhon, Abidin Dino gibi ustaların eserlerini ve hayatlarını inceliyor. Aksoy’un üretimlerinde etkilendiği isimlere paralel olarak primitivizm, dışavurumculuk ve soyut dışavurumculuk akımlarının etkilerini görmek mümkün. Bununla beraber Jonathan Meese, David Lynch, Dan Perjovschi, Albert Oehlen, Katharina Grosse, Grayson Perry ve Paul Kindersley gibi çok yönlü sanatçıları da yakından takip etmekte olan sanatçı, 6x6x6_İzmir inisiyatifi ve Karantina Mekân kolektifi ekiplerinde yer alıyor.
Genç sanatçı Aksoy, Alsancak, Darağaç bölgesinde yaşamakta ve üretmekte olup, aynı bölgede altı yıldır devam eden Darağaç Kolektifi’ nin kurucu üyelerinden biri. Son yıllarda İzmir güncel sanatta hatırı sayılır isimler çıkaran bir şehir oldu. Cenkhan Aksoy genç kuşakta yenilikçi, özgün ve öne çıkan genç bir isim olarak takip edilmeli…